Leie areal til arrangement

Oppdal kommune har egne retningslinjer for leie av areal til arrangement. 

Hvor kan jeg arrangere?  

For større arrangement og festivaler tildeles areal etter nærmere avtale. 

Areal til bruk for torghandel, stands og salg av mat fra salgsvogner avgrenses av areal vist på kart. 

Last ned - Kart over arealer for salg og aktivitet i Oppdal sentrum (PDF, 275 kB)

Hvilke aktiviteter kan jeg arrangere?  

  • Arrangement og festivaler: Primært i form av idretts- og kulturarrangement. Arrangementet må være rettet mot allmennheten og ha som formål å underholde
  • Stand: Areal som er avsatt til bod, bord eller person som formidler et budskap, sprer informasjon, eller promoterer et produkt
  • Torghandel: Med torghandel menes eksempelvis handel/salg av landbruksprodukter, frukt, grønt, bær og lignende, herunder blomster og gartnervarer. Torghandel kan også omfatte salg av ferskvarer fra bil/vogn
  • Salg av mat fra salgsvogner: Handel fra mobile salgsvogner eller serveringsstasjoner/boder som omfatter mat som umiddelbart kan fortæres; pølser, is, vafler og lignende som krever serveringsbevilling og melding til mattilsynet

Henvendelser om aktiviteter som ikke er nevnt over kan avslås med hjemmel i disse retningslinjene.

For aktiviteter som ikke er nevnt i listen over, ta kontakt med Oppdal kommune.

Hvor lenge kan jeg leie?  

Arealet kan benyttes til ønsket aktivitet alle dager i tidsrommet 06:00 – 23:00, med unntak av de aktiviteter og tidspunkt som omfattes av 

Les mer om  - Helligdager og helligdagsfred - lovdata.no

Eventuell ned- og opprigg skal skje innenfor dette tidsrommet.  

Tiden for salg og aktivitet kan innsnevres eller utvides når det er særlige grunner for det. 

Plasshensyn eller andre særlige grunner kan begrense utleien enkelte perioder, eksempelvis gaterengjøring, brøyting, drift av vei og andre tekniske anlegg. Dette avgjøres av Oppdal kommune v/ kommunedirektøren etter eget skjønn.

Hvordan søker jeg?  

For alle tiltak som omfattes av disse retningslinjene skal det søkes om tillatelse i god tid før aktiviteten finner sted. Søknad om salgsplass eller stand skal foreligge senest én uke før plassen ønskes tatt i bruk. For arrangement er behandlingstiden avhengig av arrangementets arealbehov, kompleksitet og varighet.

Søknad sendes til Oppdal kommune. I søknaden må det opplyses om hvilken aktivitet som skal utøves, hvilke varer som eventuelt skal selges, samt hvilket tidsrom det søkes for.  

Arealet kan først tas i bruk etter at Oppdal kommune har gitt tillatelse.

Krav til deg som leietaker

Leietakere skal daglig rydde opp etter seg, og arealet skal til enhver tid fremstå som innbydende og ryddig.  

Ved leie over flere dager har leietaker selv ansvar for forsvarlig sikring og oppbevaring av bod og/eller annet utstyr som benyttes til aktiviteten. Det skal ikke foregå noen form for aktivitet mellom kl. 23:00 og 06:00, med mindre annet er særskilt avtalt.  

Leietaker må ikke lage støy eller bråk som forstyrrer alminnelig orden, jamfør politivedtektene for Oppdal § 2-1.  

Ved ødeleggelse eller skader på grunn eller objekter som følge av leietagers bruk vil Oppdal kommune sette arealet tilbake til den stand det var før bruk, eventuelt utbedre eller erstatte skadde/ødelagte objekter. Arbeidene blir utført for leietagers regning.

Leietaker må sette seg inn i retningslinjene som gjelder for leie av areal.  

Hva koster det?  

Se oversikt - Priser og gebyrer - Teknisk og eiendom - Leie av lokaler og arealer

Er aktiviteten arealkrevende kan det leies ut flere torgplasser dersom tilgrensende plasser ikke er leid ut til andre. 

Følgende aktører leier areal gratis:

  • Lag og foreninger registrert i frivillighetsregisteret
  • Partipolitiske organisasjoner