Psykisk helse

Alle har en psykisk helse, på samme måte som alle har en fysisk helse. Noen opplever at den psykiske helsen svikter en eller flere ganger i løpet av livet. For noen få resulterer dette i en alvorlig psykisk diagnose, for andre er forholdsvis enkle hjelpetiltak nok til at de blir kvitt de psykiske plagene. 

Hva kan vi hjelpe deg med?

Psykisk helsehjelp kan bestå av ett eller flere av punktene under:

  • Behandling, støtte – og/eller veiledningssamtaler
  • Mestringskurs
  • Motivere til deltagelse på ulike aktiviteter
  • Bistå med å koordinere sammensatte omsorgs- og tjenestebehov

Hvem kan få tjenesten?

Psykisk helsehjelp gis til personer over 18 år, som har behov for støtte, hjelp og bistand på grunn av psykiske helseproblemer etter en eller flere av disse kriteriene:

  • Nedsatt fungering i dagliglivet  
  • Langvarig, moderat eller alvorlig, psykisk helseproblem
  • Funksjonsfall (brått ikke klarer å fungere som normalt) grunnet mildere eller kortvarige psykiske helseproblemer som krever profesjonell hjelp over en tidsperiode.
  • Motivert for endring og en bedringsprosess. 

Les om nasjonale pasientforløp for psykisk helg og rus på helsenorge.no

Slik søker du  

Om du har behov for 1-2 samtaler kan du for utvalgte timer bestille time selv via Helsa Mi i lenken under.

Hvis du står på venteliste, eller allerede har kontakt med psykisk helse og rustjeneste eller spesialisthelsetjenesten er ikke dette tilbudet for deg.  

Hvis du har behov for akutt helsehjelp må du ta kontakt med legevakt på telefon 116 117.  

Logg deg inn - Bestill time - HelsaMi.no

Om du har behov for mer enn 1-2 samtaler, er det ønskelig med henvisning fra fastlege, men du kan også ta kontakt selv, via telefon eller mail. Du kan også bestille time selv via nettsiden. Søknader blir behandlet fortløpende og tjenesten er gratis.

Logg deg inn - Søk om psykisk helse og rustjeneste - HelsaMi

Les mer om  - HelsaMi, helse- og omsorgstjenester - Helseplattformen

Les mer om - Råd, veiledning, søknadsprosess, klageadgang m.m.  

Klage 

Oppfølging i hjemmet er vedtaksbasert.  Du har rett til å klage på vedtaket. Fristen er 4 uker etter du mottok vedtaket. Klage sendes skriftlig til helse- og velferdskontoret. 

Lover og regler

Les mer om - Kommunale helse- og omsorgstjenester - Lovdata

Les mer om - Pasient og brukerrettigheter - Lovdata