Søk helse- og omsorgstjenester (helse- og velferdskontoret)

Helse- og velferdskontorene forvalter de kommunale helse- og omsorgstjenester i kommunen. Når du søker, vurderer vi sammen med deg, hvilken tjeneste du har behov for. Du fyller ut en søknad, der du blir bedt om å beskrive din situasjon og hva du trenger hjelp til. 

Om oss

Vi tar imot henvendelser og søknader, vurderer hvilket behov for tjenester du trenger og fatter vedtak om tjenester. Vi gir informasjon, råd og veiledning om helse- og omsorgstjenester, frivillige tilbud og støtte til pårørende. Du kan også få økonomisk råd og veiledning og hvordan du kan skaffe deg bolig selv.  

Noen av opplysningene vi ber deg om, blir registrert etter en egen standard og sendt til et sentralt register kalt Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).

Søk om helse og omsorgstjenester

Det er en rekke med tjenester du kan søke på. I lenkene under vil du finne nærmere informasjon samt søknadsskjema.

Gå inn på den aktuelle siden for nærmere informasjon om tjenesten samt tilgang til innlogging til digitalt søknadskjema på nettsidene til HelsaMi og Husbanken. 

Den digitale søknaden din vil komme direkte til Helse og velferdskontoret sine arbeidslister og prosessen vil kunne gå raskere. Dersom du ikke kan levere skjema digitalt, kan du laste ned og fylle ut papirskjema og levere til Helse- og velferdskontoret. 

Søknadsprosess

Det er ingen søknadsfrist på helse- og omsorgstjenester, søknader behandles fortløpende. 

Helse og velferdskontoret vil ta kontakt når søknad er mottatt. Vi vil i samarbeid med deg finne ut hvilke tjenester du har behov for. I noen tilfeller gjennomfører vi hjemmebesøk for å finne de beste løsningene.  

Tjenestene blir tildelt etter en faglig vurdering. Vi har taushetsplikt og behandler søknader og personlige opplysninger konfidensielt. 

Du har krav på å få din søknad behandlet innen 4 uker jfr. Forvaltningsloven. Du får beskjed om vi trenger lengre tid. Om du får vedtak på tjenester, blir den som skal utføre tjenesten varslet.

Klage

Du har rett til å klage dersom du mener du ikke har oppfylt dine rettigheter, eller at du ikke har mottatt de tjenestene du har krav på. 

Klagen sendes til kommunen via digitalt kontaktskjema, eller på e-post eller post, se kontaktinformasjon under.

Pasient og brukerombudet

Du kan kontakte pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller om du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende.

Pasient- og brukerombudet kan gi råd og informasjon om rettigheter. Du kan også få hjelp til å benytte klageretten, søke råd om pasientskadeerstatning. Ombudet sine tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym.

Det finnes et pasient- og brukerombud i hvert fylke, og for Trøndelag kan du ta kontakt på følgende måte: 

Pasient- og brukerombudet i Trøndelag 
Telefon: 73 53 51 00
Epost: trondelag@pasientogbrukerombudet.no
Postadresse: PB 212 Skøyen, 0213 Oslo 
Besøksadresse: Kjøpmannsgata 57,  7011 Trondheim 

Ønsker man å sende sensitive opplysninger kan dettes sendes via sikker melding /Altinn

Lover og regler

Kontakt

Du kan kontakte de ulike avdelinger og tjenestetilbud direkte via telefon, brev eller e-post. Du bør ikke sende helseopplysninger eller andre sensitive opplysninger på e-post. 

Har du behov for å møte oss må du avtale et møtetidspunkt først. Ta kontakt med oss så avtaler vi videre oppfølging med deg.