Vaksinasjon mot covid-19 i Oppdal

De første 25 vaksinedosene har kommet og vi vil motta 25 nye doser uke 2. Vaksineringen har startet og de første som fikk vaksine bor på helsesenteret.

Det er etablert en vaksinasjonsgruppe som skal planlegge og gjennomføre vaksinering i Oppdal.

Vi vil få flere doser i ukene som kommer slik at vaksineringen vil gå fortere.

Vaksinasjon er frivillig og gratis!

Prioritert rekkefølge for vaksinering

• Oppdal Helsesenter, Sanatelltunet, BOAS og Boliger for funksjons-/utviklingshemmede
  • Alder 85 år eller eldre
  • Alder 75 til 84 år
  • Alder 65 til 74 år og enkelte personer 18-64 år med særlig høy risiko
  • Alder 55-64 med underliggende sykdom/tilstand
  • Alder 45-54 år med underliggende sykdom/tilstand
  • Alder 18-44 år med underliggende sykdom/tilstand
  • Friske personer mellom 18 – 64 år

Helsepersonell skal tildeles 20% av dosene som kommer hver uke fremover, til alle helsearbeidere er vaksinert. Egen prioriteringsliste på helsepersonell er satt opp.

Alle over 65 år blir oppringt

Siden vaksinen har kort holdbarhet etter ankomst, er det viktig at vi kartlegger hvem som ønsker å ta vaksine i god tid før den kommer. Kommunen vil få varsel ca. 5 dager før vaksinen kommer. Prioriteringsliste blir fulgt og alle over 65 år vil bli oppringt ca. 3-4 dager før vaksinen kommer, de vil da få tilbud om vaksine og tidspunkt for vaksinering.

Dette betyr at alle må være forberedt på å stille til time på relativt kort varsel!

Hvordan vil vaksinering foregå?

Vaksineringen vil skje på samme måte som den årlige influensavaksineringen. Vi vil ha stort fokus på smitteverntiltak  og at det skal gjennomføres  på en betryggende måte for alle.

Vaksinen skal settes to ganger:

• Dose 1: alle over 65 år blir oppringt og får tilbud om time til vaksinering
  • Dose 2 skal settes minimum 21 dager etter første dose
  • Tidspunkt for 2. dose vil du få utlevert ved oppmøte for dose 1

Vaksineringen vil skje i kulturhuset eller Oppdalshallen (ut i fra antall som skal vaksineres) ved både første og andre dose.

Beboere i Oppdal med fastlege i annen kommune

Alle med bostedsadresse i Oppdal kommune står i prioritert rekkefølge i Oppdal og vil bli oppringt og tilbudt time her selv om de har fastlege i annen kommune.

Mer informasjon om covid-19 finner du her:

Publisert: 08.01.2021
Sist endret: 08.01.2021 15.31