Beiteslipp 2024

I disse dager slippes førti tusen sauer og lam og noen tusen kyr og kalver på beite i fjellbygda.

Vi ber om at alle som ferdes i og i nærheten av beiteområdene viser ekstra hensyn til våre firbeinte venner ved å:

• Ikke skremme dyra
  • Senke farten
  • Lukke grinda
  • Holde hunden i band – fram til 31. oktober

Ta hensyn til beitedyra. Lukk grindene, så kommer ikke dyra på avveie. Ikke skrem dyra, sauer og lam kan komme fra hverandre, særlig nå i den første tida når lamma er små. Hold hundene i bånd – båndtvang gjelder fram til 31. oktober i områder der det er beitedyr. Husdyra tåler ikke å springe i sommervarmen, de kan få vann på lungene og dø selv om hunden ikke biter. Hold avstand til dyra så de ikke blir forstyrret, og følg kuvettreglene. Lær deg kuvettreglene! (norskfriluftsliv.no).

Dyra på beite har jevnlig tilsyn gjennom sommeren, tilsynet er organisert gjennom beitelagene. Hvis du som turgåer observerer noe som ikke er bra er det bare å melde fra til beitelagene, eller til rovviltkontakt om du finner kadaver, kontaktinformasjon finnes her: Oppdal kommune.

Oppdal kommune har laget noen informasjonsfilmer sammen med andre fjellandbrukskommuner, i samarbeid med firmaet Helix AS i Os.

Båndtvang. Når gjelder båndtvangen? Hvorfor har vi båndtvang? Lær mer i denne filmen.

Grind. Hvorfor er det viktig å lukke grinda etter deg? Lær mer i denne filmen.

Fjellbonden. Hvordan er livet som fjellbonde? Hva er spesielt med å være fjellbonde? Lær mer om hvor mye presisjon og planlegging som kreves for å drive matproduksjon i fjellet i denne filmen.

Gjerdeloven. Hva betyr gjerdeloven for deg? Hvorfor er det viktig å sette opp gjerde riktig? Lær mer i denne filmen.

Utmarksbeite. Hva kjennetegner det norske utmarksbeite, og hvilken funksjon har den? lær mer om gjengrodde landskap, hvorfor beite er viktig, og hva beiting gjør med landskapet i denne filmen.

Som takk for hjelpa holder dyra det flotte kulturlandskapet vårt åpent, som de har gjort i tusenvis av år. De drar nytte av gress og urter og gjør det om til mat for folk. Beitinga gjør at det biologiske mangfoldet øker, det er mange arter som trives best i blomsterenga. Samtidig bindes karbon i bakken i utmarka, fordi produksjonen på arealene øker når plantene beites. Beiting er også god dyrevelferd, vi ser at dyra blir glade for å komme ut når det blir vår.

God sommer!

Publisert: 30.05.2024