Byggesøknad for fagfolk

Her finner du oversikt over de ulike elektroniske søknadsløsningene for innsending av byggesøknader til kommunen. 

1. Sjekk planer og bestemmelser for eiendommen

Før du bygger, river eller endrer må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen. Planer og bestemmelser er avgjørende for hva som kan gjøres av endringer og hva man kan bruke bygget på eiendommen til.

Finn hvilken plan som gjelder for eiendommen

2. Samle alt du du må ha med i byggesøknaden

Gå til Min eiendom - kartverket.no

Skriv ut situasjonskart og tegn byggetiltaket med mål inn på dette kartet. 

Hva slags dokumentasjon en byggesøknad må inneholde kan variere avhengig av om det er spesifikke forhold på eiendommen som bebygges, gjeldende arealplaner, og av tiltakets art. Hovedregelen er allikevel at alle byggesøknader skal inneholde:

  • tiltakshavers navn og adresse, samt tilstrekkelig kontaktinformasjon
  • ansvarlig søkers navn/firma, samt tilstrekkelig kontaktinformasjon
  • nødvendige ansvarserklæringer og gjennomføringsplan
  • entydig adresse for eiendommen søknaden gjelder for
  • snitt-, plan- og fasadetegninger av eksisterende tiltak
  • snitt-, plan- og fasadetegninger etter planlagt tiltak, disse må også tydelig vise nye og eksisterende terrenglinjer, og de største terrengendringene skal målsette
  • situasjonsplan
  • eventuelt også utomhusplan
  • opplysninger om tiltakets art: 
  1. om tiltaket oppføres innenfor hensynssoner, og om noe må gjøres i så måte
  2. om tiltaket er permanent eller midlertidig
  3. om tiltaket berører annen bebyggelse og om noe må gjøres i så måte
  4. regnskap for BRA (for hver etasje) og BYA før og etter planlagt tiltak
  • dokumentasjon som viser at tiltaket er nabovarslet
  • eventuelle nabomerknader du har mottatt, samt ditt tilsvar på disse
  • eventuell dispensasjonssøknad

OBS! Søknaden skal ikke sendes inn som ett enkelt dokument, men deles opp på en hensiktsmessig måte. Punktlisten over er et eksempel på en slik oppdeling. 

3. Varsle aktuelle naboer, gjenboere og eventuelt offentlige instanser

Du må i de fleste tilfeller sende ut nabovarsel til naboer og gjenboere dersom du ønsker å utføre et søknadspliktig tiltak eller et tiltak som krever dispensasjon. Kommunen kan vurdere at nabovarsel allikevel ikke er nødvendig når tiltaket ikke, eller i liten grad, berører naboers interesser. I noen tilfeller vil for eksempel bruksendringer innenfor én boenhet kunne unntas krav til nabovarsling.

Dersom du mener at ditt tiltak bør kunne unntas krav til nabovarsling, må du redegjøre for dette i søknaden. Kommunen vil da vurdere om tiltaket kan unntas krav til nabovarsling.  

Dersom tiltaket du ønsker å utføre utløser krav til dispensasjon, er det svært viktig at nabovarselet også opplyser om dette. Har du ikke opplyst om at du søker om dispensasjon, må du sende ut et særskilt varsel i etterkant.  

Nabovarselet skal gi en dekkende beskrivelse av tiltaket. Det skal legges ved:

  • beskrivelse av tiltaket
  • situasjonskart
  • snitt- og fasadetegninger
  • eventuelle dispensasjonssøknader
  • kontaktinformasjon som kan benyttes for komme med eventuelle merknader  

Hovedregelen er at naboene skal se det samme som du sender inn til kommunen.

Nabovarsel kan sendes på følgende måte:

  • Digitalt nabovarsel gjennom eByggesøk. Svarfristen begynner å løpe fra datoen du sender varselet. Naboen trenger ikke svare.
  • Alternativt personlig overlevering
  • Alternativt e-post (må bekreftes mottatt av mottaker)
  • Alternativt sende rekommandert

Du må vente i minst 2 uker etter at du har sendt nabovarslet før du sender byggesøknaden til oss i kommunen.

Eventuelle merknader fra naboer skal vedlegges søknaden og kommenteres av søker.  

4. Send inn søknad

Søknaden sendes inn til kommunen på følgende måte:

Digitale løsninger for plansaker og byggesøknader - dibk.no