Når må du søke om utslippstillatelse?
Alle som har innlagt vann må ha et godkjent avløpsanlegg (utslippstillatelse).
Det betyr at dersom det ikke finnes offentlig avløp i nærheten, må det søkes utslippstillatelse før det kan legges inn vann. Dette gjelder også for fritidsboliger og uansett vannforbruk. Kravet om utslippstillatelse og godkjent avløpsanlegg gjelder også utslipp til tett tank.
Det må søkes utslippstillatelse i forbindelse med nybygg, innlegging av vann i eksisterende bygg, ved økning av belastningen på anlegget, ved behov for oppgradering, utvidelse også videre.
De som i forbindelse med opprydding i spredt avløp mottar varsel eller pålegg om oppgradering av avløpsanlegget sitt, må også søke utslippstillatelse på vanlig måte.
Slik søker du
Dersom du ønsker å etablere, endre eller oppdatere et privat avløpsanlegg, eller har fått varsel/pålegg om oppgradering, må du kontakte et foretak som kan stå som ansvarlig søker for tiltaket, prosjektere og bygge avløpsanlegget. Dette kan være et eller flere foretak da ikke alle aktuelle foretak både prosjekterer og utfører.
Ansvarlig søker vil fungere som et bindeledd mellom tiltakshaver (eieren) og kommunen. Ansvarlig søker har ansvar for at de nødvendige funksjoner etter Plan og bygningsloven blir ivaretatt og for at blanketter blir korrekt utfylt og levert samlet til kommunen. Dette bidrar til en lettere og raskere saksbehandling.
Dersom avløpsanlegget, eller deler av dette, blir liggende på en annens eiendom må det inngås en avtale om rett til å etablere og vedlikeholde anlegget. Avtalen må gjelde både nåværende og fremtidige eiere av eiendommene og den må tinglyses.
Søknadsskjema fylles ut av ansvarshavende og signeres av denne og tiltakshaver og sendes inn sammen med nødvendig dokumentasjon og prosjektering til Oppdal kommune.
Fyll ut - Digtalt søknadsskjema for utslippstillatelse
Kan du ikke levere skjema digitalt? Du kan laste ned og fylle ut papirskjema dersom du ikke har mulighet til å levere digitalt:
Last ned - Søknad om utslippstillatelse (PDF, 98 kB)
Hvilke opplysninger skal legges ved søknaden?
- Situasjonskart (1:1000 eller 1:500) som viser plassering av alle deler av avløpsanlegget. Denne skal være målsatt.
- Nabovarsling sendes ut i forbindelse med søknad om utslipp (Husk 4 ukers høringsfrist for nabovarsel).
- Erklæring om ansvarsrett ett skjema for hvert involverte foretak.
- Gjennomføringsplan.
- Grundig og detaljert dokumentasjon av prosjekteringen. Vurderinger, utregninger og konklusjoner.
Hva skjer videre?
Når kommunen har mottatt søknad med de opplysninger som skal være med skal du få svar senest innen 6 uker. Det vil i forbindelse med kommunens behandling av søknad om utslippstillatelse innkreves et gebyr med hjemmel i kommunens forskrift for gebyrregulativ.
Les om - Priser på vann og avløp for Oppdal kommune - lovdata.no
Valg av renseløsning
Det er prosjekterende som etter nødvendige forundersøkelser velger beste renseløsning for den enkelte. Det er her viktig med dialog med kommunen.
Du som anleggseier bør ikke gjøre avtale om kjøp direkte med en leverandør av en type avløpsanlegg. Det er ikke sikkert at denne løsningen blir godkjent hos dere.
Det er altså ikke nødvendig at du som eier setter deg inn i alle de ulike typene av renseløsninger på markedet. Det er imidlertid viktig at du setter deg inn i prinsippene for det anlegget som blir bygget hos deg! Dette for å kunne sikre rett bruk og oppdage eventuelle feil som skulle oppstå på en tidlig fase. Det vil både kunne øke levetiden til avløpsanlegget og minske faren for forurensning.
Les om - Ulike renseløsninger - nibio.no