HelsaMi

Oppdal kommune tok i bruk Helseplattformen 27. april 2024, og vi anbefaler alle innbyggere å logge inn på sin HelsaMi-profil.

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Hva er HelsaMi?

HelsaMi er en digital inngang til helse- og omsorgstjenester i Midt-Norge og innbyggerportalen gir deg mange nye muligheter.

Med HelsaMi har du kontroll på dine egne helseopplysninger til enhver tid, og du vil samtidig alltid ha tilgang til opplysningene dine. HelsaMi er tilgjengelig via en egen app eller i nettleser.

HelsaMi inneholder flere ulike funksjoner og muligheter. Det er viktig å presisere at det ikke åpnes opp for alle funksjoner i Oppdal den første tiden, eksempelvis timebooking og søknader via HelsaMi. Flere muligheter vil åpnes etter hvert.

Det er helt frivillig å bruke HelsaMi. Det er et tilbud til deg som ønsker en digital vei inn til helse- og omsorgstjenester.

Logg inn på HelsaMi

Her kan du:

  • Registrere pårørende
  • Legge til kontaktinformasjon
  • Se din helseopplysninger
  • Be om tilgang på vegne av andre (egne barn eller gamle foreldre)
  • Gi tilgang til andre (eksempelvis samboer/ektefelle)
  • Sende melding
  • Oppdatere varselsinnstillinger

Tilgjengelige funksjoner i HelsaMi:

  • Se oversikt over kommende timer
  • Se brev mottatt fra Helsetjenesten
  • Se delte prøvesvar
  • Se samstemte legemidler (bare tilgjengelig for de som har hatt en time der legemidlene har blitt samstemt)
  • Spørreskjema for gravide ved førstegangskonsultasjon
  • Se eget helsekort for gravide (hvis det er delt)
  • Besøkssammendrag fra timer/behandling
  • Se notater som er delt
  • Motta pasientmelding fra behandler
  • Svare på spørreskjema behandlere har sendt
  • Sende melding til behandlere pasienten har time med

Mengden opplysninger vi har om deg vil endre seg over tid. Etter hvert som du bruker kommunale helsetjenester, som jordmor, helsestasjon eller lignende, vil du finne mer informasjon.

Trenger du hjelp med å forstå HelsaMi?
Da kan du kontakte brukerstøtte på tlf. 72 88 37 97 hverdager mellom 09.00 og 15.00.

Les mer om HelsaMi på: helseplattformen.no/helsami/

Nyttig å vite om HelsaMi

  • Det er frivillig å bruke HelsaMi. Hvis du for eksempel synes det er krevende med digitale løsninger kan du fortsette som før med brev og telefon. Ingen tvinger deg til å bruke HelsaMi, og du skal få like god helsehjelp som alle andre.
  • Ansatte ser i journalsystemet de jobber med om du bruker HelsaMi eller ikke.
  • Du må være over 16 år og ha beslutningskompetanse for å bruke HelsaMi.
  • Det er trygg innlogging med ID-porten, som for mange andre offentlige løsninger. BankID eller BankID på mobil er mest brukt.

Ofte stilte spørsmål om HelsaMi:

Hva er forskjellen på Helsenorge og HelsaMi?

Du vil fortsatt ha tilgang til Helsenorge.no. HelsaMi er et supplement der du finner mer informasjon om deg enn det som ligger på Helsenorge.no. I HelsaMi finner du informasjon om kommunale helsetjenester

Har du vært på St. Olavs Hospital og mottatt behandling vil du finne informasjon om dette i HelsaMi. 

For deg over 16 år:

For deg som nettopp har fylt 16, kan du bruke HelsaMi. Når du er innlogget kan du selv sjekke at kontaktopplysningene om deg stemmer. Du kan gå inn i menypunktet «Personlige opplysninger» for å sjekke at du har lagt inn riktig pårørende, og at kontaktinformasjonen stemmer.

For deg som nettopp har passert 16 år og kan ta i bruk HelsaMi er det spesielt smart å sjekke at det er ditt mobilnummer som står oppført og ikke foreldre eller foresatt som står der. Fram til du er 16 år kan foreldre eller andre med foreldreansvar ha innsyn gjennom HelsaMi. Ved å sjekke selv sikrer du at helsetjenesten har riktige personopplysninger om deg. Hvis du vil kan du gi dine foreldre tilgang til dine opplysninger. 

Tar fastlegene i bruk Helseplattformen og HelsaMi?

Det er ikke bestemt når fastlegene i Oppdal tar i bruk legeløsningen i systemet. Når de tar i bruk systemet, vil du kunne: 

  • Se timeavtaler du har på legekontoret
  • Se svar på prøver du har tatt på legekontoret
  • Notater og besøkssammendrag; informasjon som legen deler med deg. Det er fortsatt legen som avgjør hva som deles med deg i din pasientjournal.
Hva med meg som ikke bruker digitale tjenester?

Du kan fortsatt endre og bestille behandlingstimer på telefon som før.

Hvis du ønsker, kan du også la en av dine nærmeste pårørende eller andre få tilgang til dine opplysninger i HelsaMi. Da kan de blant annet hjelpe deg med timebestillinger, og hjelpe deg å ha oversikt over dine helseopplysninger og behandlinger. 

Hva kan jeg som forelder inne i HelsaMi?

Om du har barn under 16 år, kan du se opplysninger om dine barn. Du får også: 

  • Oversikt over timeavtaler
  • Besøkssammendrag fra konsultasjoner og møter
  • Sende inn samtykkeskjema og kartleggingsskjema
  • Følge opp dine barn.
  • Sende meldinger til dine helsekontakter.
  • Muligheter for digital oppfølging hjemme og videokonsultasjoner
  • Etter hvert kan du bestille og avbestille time.

Som forelder kan du spare tid ved å kommunisere via HelsaMi.

Kan jeg få tilgang som foreldre eller pårørende?

Du kan få tilgang på vegne av andre som ønsker at du skal ha oversikt og muligheter til å kommunisere for dem. Det kan for eksempel være barna dine, eldre forelder eller andre du er pårørende til.

Det er flere tilganger du kan få som pårørende. Les mer om det her: HelsaMi for deg som er pårørende - Helseplattformen AS 

Kan jeg søke om kommunale tjenester i HelsaMi?

På sikt kan du det. Vi jobber med å få på plass dette, men du må nok vente litt. Vi vil informere når dette er på plass.

Hvordan logger jeg meg inn i HelsaMi?
  • på appen HelsaMi på mobiltelefon eller nettbrett
  • på nettsiden helsami.no

Du logger på med sikker innlogging med ID-porten (for eksempel Bank-ID).

Hva gjør jeg om jeg trenger hjelp med innloggingHelsaMi?

Hverdager mellom kl. 9-15 kan du ringe brukerstøtte på tlf: 72 88 37 97

Mer info om brukerstøtte herBrukerstøtte er her for å hjelpe deg! - Helseplattformen AS

Hvordan ber jeg om tilgang til egne barn?

Foreldre kan be om å få tilgang til egne barn gjennom å fylle inn et skjema på sin egen HelsaMi. Bare foreldre med foreldrerett der en av foreldrene har samme folkeregistrerte adresse som barnet vil få tilgang.

Du mister tilgangen når barnet fyller 16 år.

Dette gjør du på følgende måte 

  1. Meny
  2. Be om tilgang til barns helseopplysninger 
  3. Fyll inn skjema og send inn 

Les mer her: Tilgang for foreldre og pårørende - Helseplattformen AS


Publisert: 30.05.2024
Sist endret: 30.05.2024 10.51