Reglement for folkevalgte organ

L. Reglement for kontrollutvalget

1. Valg og sammensetting

Kommunestyret skal velge fem medlemmer og fem varamedlemmer til Kontrollutvalget i Oppdal for hele valgperioden. Kommunestyret velger også leder og nestleder.

Lederen kan ikke være medlem eller tilhøre samme gruppe som ordføreren.

Minst ett av utvalgets medlemmer velges blant kommunestyrets medlemmer.

Medlemmer eller varamedlemmer i formannskapet kan ikke velges.

Kravet til uavhengighet og nøytralitet i kontrollutvalget gjør at medlemmene og

varamedlemmene ikke kan ha verv eller stillinger som kan komme i konflikt med arbeidet i

kontrollutvalget. For forhold knyttet til vurderinger av sammensetning så vises det til

kontrollutvalgshåndboka.

2. Ansvarsområde og gjøremål

Fører det løpende tilsyn og kontroll med den kommunale forvaltningen på vegne av kommunestyret, herunder påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.

Konsek Trøndelag IKS stiller med sekretariat for kontrollutvalget i Oppdal kommune.

3. Saksbehandling og reglement

Møteinnkalling, møteprotokoll, møteplan, årsmelding, reglement osv. er tilgjengelig på Konsek Trøndelag sin nettside: www.konsek.no 

Kontrollutvalget er underlagt Oppdal kommune sin forskrift for godtgjøring for folkevalgte.

Fellesreglement 

Les om fellesreglement for saksbehandling i folkevalgte organer