Reglement for folkevalgte organ

E. Reglement for utvalg

1. Valg og sammensetting

Alle utvalg i Oppdal kommune som starter med «Utvalg for» tilhører denne kategorien.

Utvalget skal bestå av syv medlemmer som er valgt av kommunestyret. Kommunestyret velger en leder og nestleder blant medlemmene.

Valget gjelder for hele valgperioden.

Kommunestyret kan når som helst omorganisere eller legge ned et utvalg.

2. Ansvarsområde og gjøremål

Kommunestyret fastsetter ansvarsoppgavene for utvalgenes virksomhet.

Utvalget skal behandle kommunedelplaner og fagplaner som hører til fagområdet sitt.

I det politiske delegeringsreglementet fremkommer fagområdene til utvalgene.

3. Vedtaksmyndighet

Etter Kommuneloven § 5-7 kan kommunestyret delegere myndighet til utvalg i alle saker der ikke annet følger av lov.

Vedtaksmyndighet til utvalgene er fastsatt i det politiske delegeringsreglementet.

4. Innstilling til kommunestyret

Utvalgene innstiller til formannskapet og kommunestyret i saker innenfor deres fagområde, med mindre annet er fastsatt i det politiske delegeringsreglementet.

5. Saksbehandling

Saksbehandling i utvalgene skal følge reglene i Kommuneloven kapittel 11 og kommunen sitt fellesreglement for saksbehandling i folkevalgte organer.

Kommunen stiller nødvendig sekretariatsfunksjon til rådighet.

Møteprotokollen skal godkjennes digitalt av to valgte medlemmer.

Fellesreglement 

Les om fellesreglement for saksbehandling i folkevalgte organer