D. Reglement for formannskapet
1. Valg av sammensetning
Formannskapet skal ha syv medlemmer.
Medlemmer og varamedlemmer blir valgt for hele valgperioden jf. Kommuneloven § 5-6.
Medlemmer i kontrollutvalget og råd for saksyndig eiendomsskattetakst kan ikke sitte i formannskapet.
Ordfører er møteleder og varaordfører er nestleder.
2. Ansvarsområde og gjøremål
Jf. Kommuneloven § 5-6 og det politiske delegeringsreglementet fremkommer ansvarsområde og gjøremål for formannskapet.
3. Vedtaksmyndighet
Formannskapet tar avgjørelser i alle saker som ikke skal avgjøres av kommunestyret og i saker som ikke blir avgjort i andre organ etter lov eller delegert myndighet.
4. Hastesaker
Formannskapet kan gjøre vedtak i hastesaker som skulle blitt avgjort av kommunestyret eller annet kommunalt utvalg, når det er nødvendig at vedtak blir gjort så raskt at det ikke er tid til å kalle inn kommunestyret eller annet utvalg til møte, jf. Kommuneloven § 11-8 første ledd. Vedtak som blir gjort i medhold av denne fullmakten skal refereres for kommunestyret/utvalget i neste møte.
5. Fremmer forslag til vedtak til kommunestyret
Formannskapet kan fremme forslag til vedtak til kommunestyret i følgende saker:
a) Økonomiplan og årsbudsjett i samsvar med § 14-3 i Kommuneloven
b) Periodiske endringer/justeringer av økonomiplan/årsbudsjett
c) Endring/justeringer i økonomiplan, årsbudsjett i samsvar med økonomireglement
d) Rapportering i samsvar med økonomireglement
e) Regnskap, årsmelding og årsrapport i samsvar med økonomireglementet
f) Saker etter plan- og bygningslova
g) Alle andre saker som kommunestyret eller ordfører ikke har bestemt skal gå direkte til utvalgene.
6. Saksbehandling
Saksbehandling i formannskapet skal følge reglene i Kommuneloven kapittel 11 og kommunen sitt fellesreglement for saksbehandling i folkevalgt organ.
Kommunen stiller nødvendig sekretariatsfunksjon til rådighet.
Møteprotokollen skal godkjennes digitalt av to valgte medlemmer.
Fellesreglement
Les om fellesreglement for saksbehandling i folkevalgte organer