Reglement for folkevalgte organ

C. Reglement for kommunestyret

1. Valg av sammensetning

Kommunestyret er opprettet med hjemmel i Kommuneloven § 5-4.

Kommunestyrets medlemmer velges av kommunens stemmeberettigede innbyggere, etter regler fastsatt i valgloven.

Kommunestyret skal ha 25 medlemmer med varamedlemmer. Antall varamedlemmer for hvert parti/gruppe skal være tre flere enn de faste medlemmene fra hvert parti/gruppe, jf. valgloven § 11-12 (3).

Ordfører er møteleder og varaordfører er nestleder.

2. Ansvar og myndighet

Kommunestyret er det øverste organet i kommunen. Kommunestyret treffer vedtak på vegne av kommunen, hvis ikke annet følger av lov eller delegering.

Kommunestyret har det øverste tilsyn med den kommunale forvaltningen, og kan forlange enhver sak lagt fram for seg til orientering eller avgjørelse.

Kommunestyret har rett til innsyn i alle kommunale saksdokumenter, med de begrensninger som følger av Kommuneloven § 11-13.

Kommunestyret kan omgjøre vedtak truffet av andre folkevalgte organer, kommunedirektør eller andre med delegert myndighet, i samme utstrekning som disse selv kunne ha omgjort vedtaket.

Kommunestyret kan delegere vedtaksmyndighet til andre folkevalgte organer, ordfører eller kommunedirektøren innenfor rammen i Kommuneloven eller annen lov.

3. Saksbehandling

Kommunelovens kapittel 11, og reglement for saksbehandling i folkevalgte organer, vedtatt av kommunestyret, gjelder for kommunestyrets virksomhet.

Kommunedirektør sørger for sekretariatsbistand til kommunestyret.

Møteprotokollen skal godkjennes digitalt av ordfører og to valgte medlemmer.

Fellesreglement 

Les om fellesreglement for saksbehandling i folkevalgte organer