Pressemelding 30. August kl. 18.10

To personer har i dag testet positivt på hurtigtest på covid 19 i Oppdal. Begge disse personene er studenter, og er smittet utenfor Oppdal. Koronagruppen har kartlagt nærkontakter og en person er satt i smittekarantene. De smittede er isolert. Det er også tatt ordinær test som er sendt til St. Olavs for analyse.

Det opprettes et drop-in tilbud for hurtigtester fra og med i morgen, tirsdag 31. august. Tilbudet vil være åpent hver dag fra mandag til fredag fra klokken 8.15 til 9.15, og er et tilbud til alle bosatte i Oppdal kommune som har nylig oppståtte luftveissymptomer.

Det har vært mange spørsmål knyttet til om personer med luftveissymptomer kan gå på jobb/skole/barnehage eller om de skal testes og holde seg hjemme. Koronagruppen vil presisere at følgende gjelder ved luftveissymptomer:

• Fullvaksinerte og de som er vaksinert med 1. dose for mer enn 3 uker siden skal ta en hurtigtest, og kan gå på jobb/skole/barnehage ved negativt testsvar under forutsetning av at allmenntilstanden er god og man er feberfri.
  • Alle barn og unge under 18 år skal ta en hurtigtest, og kan gå på jobb/skole/barnehage ved negativt testsvar under forutsetning av at allmenntilstanden er god og man er feberfri.
  • Alle over 18 år som er uvaksinerte eller vaksinerte med første dose for under 3 uker siden, skal ta hurtigtest og ordinær test (PCR) og holde seg hjemme inntil testsvar på PCR foreligger.
  • Ved positivt testsvar på hurtigtest skal man isoleres og vil bli kontaktet av smittesporingsgruppa i kommunen.

Koronagruppen har ikke oversikt over hvor stor pågang det vil bli på teststasjonen med dette nye drop-in tilbudet. Tilbudet rettes derfor kun til de som har luftveissymptomer og som trenger en hurtigtest for å avklare om de kan gå på jobb/skole/barnehage.

Alle som møter på teststasjonen for drop-in test må ha personnummer klart.

Andre som trenger test bes bestille test på ordinær måte ved å ringe teststasjonen eller via kommunens hjemmeside. PCR-tester tas kun på mandag, onsdag og fredag.

Publisert: 30.08.2021
Sist endret: 30.08.2021 18.31