Pressemelding 17. januar kl. 10.30

Det er siden siste pressemelding fredag den 14. januar 86 stykker som har testet positivt på covid 19 i Oppdal. 55 av disse testet positivt på hurtigtest i går, søndag. Smitten er hovedsakelig blant barn, og den er forventet å øke de kommende dagene. Kommunelegen er ikke bekymret for smitteutviklingen, og de aller fleste som nå blir smittet har lite symptomer.

Det er viktig at alle som tester positivt på hurtigtest registrerer seg inn via kommunens hjemmeside og selv tar ansvar for smittesporing. Det samme gjelder de som får positiv test på teststasjonen. Gjennom helgen har alle som har registrert seg mottatt en sms med en link til kommunens hjemmeside hvor det står hva man skal gjøre. Koronagruppen har ikke lenger kapasitet til å følge opp den enkelte på denne måte, og fra i dag må alle selv gå inn på kommunens hjemmeside og lese hva de skal gjøre. Det er viktig at alle som er smittet blir isolert i 6 døgn, at husstandsmedlemmer går i karantene og at også øvrige nærkontakter varsles. Alle må også varsle sin arbeidsgiver/skole/barnehage dersom en har vært på jobb/skole/barnehage de siste 48 timene før symptomer, evt positiv test.

Koronagruppen har tett dialog med de skolene/barnehagene hvor det er mye smitte, og det tas konkrete vurderinger på hvor mye det skal testes. Kommunen har begrenset med hurtigtester, og det er først i de trinnene/gruppene hvor det er flere smittede på kort tid at det anbefales test 2 dager i uken. Den enkelte arbeidsgiver må selv ta ansvar for når det skal testes i de ulike bedrifter ved smitte, men koronagruppen kan bistå med råd. Hovedregel er at nærkontakter som ikke er husstandsmedlemmer skal testes på dag 3 og 5 etter nærkontakt, og at man ikke skal teste hele grupper/arbeidsplasser for sikkerhets skyld.

Publisert: 17.01.2022
Sist endret: 17.01.2022 10.34