Orientering om skiløype i Gjevilvassdalen fra ordføreren

I PS 20/107 Kjennelse fra Frostating lagmannsrett - skiløype på Gjevilvassvegene, gjorde kommunestyret i Oppdal følgende vedtak:

1. Kommunestyret viser til dom i Frostating lagmannsrett i sak 19-187397SKJ-FROS gjeldene overskjønn- ekspropriasjon – overskjønnets fremme og utmåling av erstatning. Kommunestyret vedtar å ikke anke og tar dommen som ble avsagt den 29.10.2020, til etterretning.

2. Oppdal kommunes rolle ved eventuelt skispor i Gjevilvassdalen, skal være på lik linje med andre løyper i kommunens løypenett. Det være seg økonomisk støtte eller tilretteleggelse. Kommunestyret mener at løypenettet i Oppdal, skal være basert på frivillighet.

3. Ufinansierte utgifter i forbindelse med saken, for året 2020, kr 2.424.000 innarbeides i tertialrapport eller sluttoppgjør for året.

Oppdal kommune har prøvd å ekspropriere retten til å ha skiløype på veiene i Gjevilvassdalen.
I Lagmannsretten i høst fikk ikke Oppdal kommune medhold når det gjaldt å fremme skjønn for noen av veistrekningene og får dermed ikke rett til ekspropriering.
Dette forårsaket at kommunestyret la bort saken med forsøket på å ekspropriere denne retten, og oppfordret interessenter i veien til å samarbeide om å finne frivillige løsninger.

Oppdal kommune har ikke stoppet skiløypa. Å skape skiløype på veien er helt opp til grunneierne å få til. De er alle medlemmer i Gjevilvassveien SA.
Altså er dette et privatrettslig forhold kommunen ikke skal gripe inn i, selv om Oppdal kommune gjerne vil hjelpe til hvis det er ønskelig.

Geir Arild Espnes
ordfører