Ny informasjon om Frøya-smitte

Koronagruppen har vært i ny dialog med Frøya kommune, etter at det i dag (se nederst i artikkelen) gikk ut en pressemelding om at alle som har vært på Aunasenteret i fredag 26. februar i tidsrommet 11-13 ble bedt om å teste seg. Den første informasjonen ble uklar, og ytterligere smittesporing har kartlagt følgende: Vedkommende som testet positivt på Frøya i går, har vært i butikker på Oppdal fredag 26. februar i tidsrommet 11 til 13.

Dette gjelder følgende butikker:
- Intersport
- Kid
- Nille
- KappAhl
- Sport 1
- Europris.

Frøya kommune vil i løpet av dagen gå ut med en ny pressemelding, og de vil da trekke tilbake oppfordringen om at de som har vært på disse stedene bør teste seg.
Koronagruppen vil oppfordre personer som har vært på en eller flere av disse stedene i aktuelle tidsrom om å være observant på symptomer og ha lav terskel for å teste seg dersom de får symptomer.

Dette er pressemeldingen som ble sendt ut tidligere i dag, og som er korrigert/presisert ovenfor:

Det er ikke registrert noen smittede av covid-19 i Oppdal de siste dagene. De som ble satt i karantene i tilknytning til Gjevilvasshytta har alle testet negativt på dag 7 etter siste nærkontakt. De sitter ikke lenger i karatene. De som ble satt i karantene på Bjerkeløkkja skal testes igjen i dag, og sitter fortsatt i karantene.
Koronagruppen mottok i dag en melding fra Frøya kommune om at en som har testet positivt i Frøya kommune har vært på Aunasenteret fredag 26. februar i tidsrommet 11-13. Frøya kommune har i tilknytning til dette gått ut med følgende anmodning:

«Dersom du har vært på disse stedene som er listet opp nedenfor, kan du ha vært i kontakt med en som er påvist smittet eller som vi har mistanke om at kan være smittet. Du er ikke pålagt karantene, men vi ber deg være svært forsiktig i din omgang og kontakt med andre, og vi anmoder sterkt om at du tar en koronatest så snart som mulig, uavhengig om du har symptomer.
- Oppdal Aunasenteret 26.02 kl. 11 – 13»

Koronagruppen anbefaler de som har vært på Aunasenteret i aktuelle periode å følge anmodningen fra Frøya kommune.

Publisert: 03.03.2021
Sist endret: 03.03.2021 14.06