Motorsagkurs - bruk og vedlikehold

Kurset gir godkjent sikkerhetsopplæring i stell og bruk av motorsag og arrangeres på Oppdal 13.10.22 og 15.10.22.

Grunnleggende vedlikehold og bruk av motorsag med en varighet på 10 timer. Kurset foregår inne på verksted og ute i skogen. Husk mat og drikke. På kurset benytter deltakerne sin egen sag og godkjent verneutstyr.
Tid og sted:
13. oktober Kl 18:00-21:00
15. oktober Kl 09:00-15:30
Sætrumsmovegen 115, 7340 Oppdal
Påmelding på www.skogkurs.no
Spørsmål?
For spørsmål - ta kontakt med;
Instruktør Morten Lien, mobil: 415 77 017 mortenl@skogkurs.no
Kostnader:
Du kan søke om å bruke skogfond til å dekke utgifter til kurskostnader, og du kan søke om å få dekt deler av kurskostnaden av skogbrukets rentemidler - ta kontakt med Rådgiver Skog og utmark, Else Morken; else.morken@oppdal.kommune.no
Målgruppe og innhold:
Kurset er tilrettelagt for brukere av motorsag, både innenfor landbruket og ansatte innen e-verk, vegvesen, jernbaneverket, parkvesen m.fl . Emner for kurset:
      • Vedlikeholdsrutiner og sjekk av sagens verneutrustning, samt personlig verneutstyr.
      • Sikkerhetsregler ved bruk av motorsag.
      • Grunnleggende bruk av motorsag og arbeidsteknikk.
      • Sikker felling, kvisting og nedtaking av fastfelte trær, samt bruk av hjelpeutstyr.
      • Sikker kapping av trestammer.
      • Praktiske øvinger.
Varighet og praktisk info:
Kurset er tilrettelagt og kan gjennomføres i tilknytning til arbeidsplassen, med praktiske øvelser sammen med instruktør. Det legges stor vekt på sikkerhet. Kurs gjennomføres på to arbeidsdager (10 timer) med 5-6 deltakere pr kurs. Deltakerne benytter sin egen motorsag og sitt eget verneutstyr.
Sikkerhetsopplæring:
Tilpasset skogeiere såvel som ansatte utenfor skogbruket som linjeryddere, e-verk, vegvesen, jernbane, kommune m.fl. og gir dokumentert sikkerhetsopplæring for motorsag. Arbeidstilsynets forskrift om «Utførelse av arbeid» av 1. januar 2013 setter krav til sikkerhetsopplæring. Kurset er tilpasset sikkerhetskravene for dokumentert opplæring når «normale» felle- og kviste operasjoner skal utføres med motorsag. For den som skal ta kurs i vindfallhogst kreves at et kurs som dette er gjennomført på forhånd. Etter å ha gjennomført dette kurset får deltakerne utstedt kursbevis med spesifikasjon av opplæringens innhold. Beviset er deltakerens og arbeidsgiverens dokumentasjon på sikkerhetsopplæringen. Kursmateriellet gir kunnskaper om sikkerhet og anbefalinger om bruk av utstyr og utøvelse av arbeidet. Sammen med kursinstruktør kombineres teori med praktiske øvinger.

Publisert: 05.10.2022
Sist endret: 05.10.2022 14.42