Koronaoppdatering onsdag 1.9. kl. 18.10

En person testet i dag positivt på hurtigtest på covid -19 i Oppdal. Vedkommende har vært på reise, og er trolig smittet i en annen kommune. Nærkontakter er varslet, men ingen er satt i smittekarantene.

Dette skyldes at alle sammen er vaksinert med en eller to doser, og er dermed unntatt fra smittekarantene. Nærkontakter som har tatt første vaksinedose for mer enn 3 uker siden unngår smittekarantene dersom det tas en ordinær test mellom dag 3 og 7 etter at de er eksponert for smitte. Fullvaksinerte uten symptomer trenger ikke ta test dersom det har gått mer enn 1 uke etter siste vaksinedose.

Smittesporingsgruppa har også fått melding om at en deltaker på Oppdal Fjellmaraton lørdag 28.august har testet positivt for covid- 19. Vedkommende deltok på 22 km med start kl.9.00 og tok buss med avgang kl.08.10. Det var 105 deltakere i samme pulje og disse er kontaktet direkte på e-post om å være obs på symptomer. Det er kun nødvendig å teste seg hvis en har symptomer på covid-19. Smittevernrutinene rundt arrangementet har vært gode.

Oppdal kommune har åpnet for drop-in hurtigtester hver morgen fra mandag til fredag i tidsrommet 8.15 til 9.15. Dette er et tilbud for personer bosatt i Oppdal som har nylig oppståtte luftveissymptomer. Det er ikke nødvendig å bestille time, men møte opp ved teststasjonen ved Oppdalshallen.

Det må påregnes noe venting, og det anbefales at man bruker munnbind og holder god avstand i køen. Alle må ha personnummer tilgjengelig når de møter til test, og alle under 16 år må følges av foreldre eller ha med samtykke fra foreldre. Så langt har nærmere 100 stykker benyttet seg av dette tilbudet.

Publisert: 02.09.2021
Sist endret: 02.09.2021 08.08