Koronainformasjon til skoler og barnehager

Følgende informasjon er sendt ut til barnehagestyrere og rektorer ved kommunale og private barnehager og skoler i Oppdal. Dette kommer etter regjeringens omfattende tiltak for å bekjempe smitten som ble innført i dag.

Informasjon til foreldre med barn i barnehager og skoler:

12.mars besluttet regjeringen at alle barnehager og skoler stenges i perioden 12.3.2020 kl.18.00 til 26.3.2020. Perioden kan forlenges.

Målet er å forebygge og forsinke smittespredning av Koronavirus.

Skoler og barnehager skal likevel holdes åpent for visse grupper for at viktige funksjoner i samfunnet skal opprettholdes og unngå å bruke personer i risikogrupper som barnevakt.

Dette gjelder:

• Styring og kriseledelse
  • Forsvar
  • Lov og orden
  • Helse og omsorg
  • Redningstjeneste
  • IKT-sikkerhet i sivil sektor
  • Natur og miljø
  • Forsyningssikkerhet
  • Vann og avløp
  • Finansielle tjenester
  • Kraftforsyning
  • Elektroniske kommunikasjonstjenester
  • Transport
  • Satellittbaserte tjenester
  • Apotekene

Under styring og kriseledelse forstås også politisk ledelse og administrativ ledelse i kommunen som ordfører/varaordfører og enhetsledere.

Personale i dagligvarebutikker er i Oppdal også definert som å inngå i kritiske samfunnsfunksjoner i denne sammenheng.

I tillegg skal skoler og barnehager å sørge for et tilbud til barn med særlige omsorgsbehov som ikke kan ivaretas når barnehage, skole eller andre dagtilbud er stengt.

Hvis du som foreldre  kommer innenfor en av gruppene over og har behov for barnetilsyn på grunn av arbeid, meld inn behovet til barnehagestyrer eller rektor på den barnehagen/skolen ditt barn har plass. Dette er viktig for at leder skal kunne dimensjonere personale i forhold til antall barn.

Oppdal 13.3.2020

Dordi Aalbu