Korona- og influensavaksinering høsten 2024

Vaksineringsdager gjennomføres i Oppdal kulturhus torsdag 31. oktober og fredag 1. november

Høstens vaksineringsdager gjennomføres i Oppdal kulturhus følgende dager:

Torsdag 31. oktober fra kl. 09.00-15.00 og fredag 1. november fra kl. 09.00-14.00

Det er drop-in vaksinering, så du trenger ikke bestille time. Dersom du ønsker kan du få begge vaksinene samtidig.
Koronavaksine er gratis, influensavaksinen koster kr. 250,-. Betaling kan skje med bankkort, vipps eller kontant.

Ang. vaksinering av barn

• Barn under 6 år som ønsker influensa- og koronavaksine. Foresatte tar kontakt med helsestasjonen for å avtale tidspunkt for vaksinering, tlf. 91896076
  • Barn mellom 6 og 11 år som ønsker influensa- og koronavaksine. Foresatte tar kontakt med Miljørettet helsevern v/Vigdis Thun for å avtale tidspunkt for vaksinering, tlf. 48212713

Koronavaksine

Folkehelseinstituttet anbefaler at følgende målgrupper bør vaksineres med en ny korona oppfriskningsdose før høst 2024:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom (samtykkeskjema må signeres av begge foreldre før vaksinasjon)
  • barn 6 måneder - 11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig. Husk å få en skriftlig anbefaling fra lege som tas med ved vaksinering.
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko. (Ta kontakt med helsestasjon og få vaksine hos jordmor)

Barn mellom 6 mnd. og 11 år skal ha med skriv fra lege dersom de skal ha koronavaksine.

Det er den oppdaterte Pfizer-vaksinen, Comirnaty Omicron JN.1 som tilbys i høst. Denne vaksinen dekker undervarianter av koronaviruset, omikron som sirkulerer nå.

Influensavaksine

Personer i følgende risikogrupper bør ta influensavaksine årlig.

Gravide henvender seg til helsestasjonen og avtaler tid til vaksinering med jordmor. Influensavaksina koster kr. 250,-.

Velkommen til vaksinering i Oppdal kulturhus!

Publisert: 25.09.2024
Sist endret: 25.09.2024 10.14