Klart for sesongstart i fiskesperra

Sesongstart og ny nettside for fiskesperra i Driva

Sesongen i fiskesperra starter snart - etter planen skal vannet i trappa slås på 22. juni. Prosjektet har nå lansert nye nettsider, og vil legge ut statusrapport fra fangsthuset omlag hver andre uke.

Hovedsesongen i bevaringsarbeidet ved fangsthuset på fiskesperra går fra slutten av juli og ut i november. Da blir fisk som kommer opp i fangsthuset gentestet og sortert som laks eller sjøørret. Godkjent laks blir samlet inn til genbank, mens godkjent sjøørret blir saltbehandlet og sluppet over sperra. En viktig del av prosjektet er å bevare de stedegne laks- og sjøørretbestandene i Drivaregionen før elva behandles.

Ønsker du omvisning på fiskesperra?

Dersom du ønsker omvisning, ta kontakt med lokal koordinator/prosjektleder Inger Helene Sira.

Nye nettsider

Prosjektet har nye nettsider, der finner du fyldig informasjon om prosjektet med bekjempelse av gyro i Drivaregionen. Her vil det også bli lagt ut jevnlige statusrapporter fra arbeidet i fiskesperra gjennom sesongen.

www.sunndal.kommune.no/drivaregionen

Publisert: 19.06.2020