Ingen nye smittede - 43 testet denne uka

11. februar: Det er så langt denne uken ikke registrert noen nye smittede av covid 19 i Oppdal. Ingen personer sitter i isolasjon eller smittekarantene. Så langt denne uken er det testet 43 personer.

I Trondheim kommune er det nå blitt påvist smitte av det muterte viruset både fra Storbritannia og Sør-Afrika. Dette har medført at Trondheim og omkringliggende kommuner har innført strengere tiltak. Smittesituasjonen i Oppdal er lav, men koronagruppen vil oppfordre innbyggerne i Oppdal til å unngå reiser til – eller besøk fra –områder med ukontrollert utbrudd av muterte virusvarianter. Trondheim er nå en av de kommunene som blir ansett som et slikt område.

Nasjonale myndigheter anbefaler at de som er bosatt i områder med utbrudd av mutert virus, bare bør reise til fritidsbolig sammen med medlemmer fra egen husstand, og ikke ta imot besøk. Det anbefales at alle innkjøp gjøres i egen kommune før avreise, og nærbutikk i hyttekommune bør kun benyttes hvis det er strengt nødvendig og man tar særskilte smittevernhensyn, f.eks. går i butikken utenom de travle tidene. Ikke oppsøk butikker, serveringssteder eller møteplasser med mange mennesker i hyttekommunen. Hold god avstand til andre i skiløypa, skitrekket og på gåtur.

Koronagruppen ønsker at de som kommer fra områder med ukontrollert utbrudd av mutert virus og som skal på hytta i Oppdal om å overholde de nasjonale anbefalinger. Samtidig oppfordres næringslivet på Oppdal å sørge for at smitteverntiltak overholdes.

Koronagruppen oppfordrer alle til å bruke munnbind når de besøker steder hvor det er flere personer samlet, sånn som f.eks på butikkene i helg. Kommunedirektøren vurderer å legge frem en sak til kommunestyret neste uke hvor det foreslås å innføre påbud om bruk av munnbind i Oppdal i vinterferieukene, uke 8 og 9.

Vaksineringen er nå godt i gang, og i dag er det satt 145 vaksiner. Dette er personer over 85 år og helsepersonell.

Publisert: 11.02.2021
Sist endret: 11.02.2021 17.49