Ingen dispensasjon for opphold på hytter

Regjeringen har vedtatt en ny forskrift som hjemler forbud mot opphold på fritidseiendommer. På vegne av Oppdal kommune v/ ordføreren orienteres det om følgende:

Det er ingen anledning til å gi dispensasjon. Vi henviser til regjeringens uttalelse av 15.03.20 her:

Sitat uttalelse fra helse- og omsorgsminister Bent Høie:

"Vi er glade for at mange nå har fulgt Statsministerens klare anmodning i går om at en skal dra hjem, men vil i løpet av dagen se om resten gjør dette frivillig.

Hvis kommunene etter dagen i dag fortsatt rapporterer om at folk er på hyttene sine, vil regjeringen innføre et forbud mot dette.

Derfor har vi i dag vedtatt en forskrift om dette som kan gjelde fra det tidspunktet vi bestemmer.

Det kan skje raskt hvis folk nå ikke følger anmodning frivillig".

Påfører seg selv risiko

Oppdal kommune er kjent med at det fortsatt oppholder seg folk på hytter i Oppdal. Kommuneoverlege Kirsten Vikan Opdahl påpeker at disse påfører seg selv risiko, de kan ikke påregne å få hjelp dersom de blir syke, og hun oppfordrer disse til å reise hjem.

Publisert: 17.03.2020
Sist endret: 17.03.2020 09.36