8 positive og i overkant 300 i karantene

En ny person ble i dag bekreftet smittet av covid 19. Vedkommende testet seg etter å ha lest informasjon om at de som hadde vært på bakeriet Sprø onsdag mellom klokken 12 og 13 skulle teste seg. Det er mulig smitten kan ha skjedd på Sprø, men dette kan ikke fastslås sikkert. Vedkommende har vært på legekontoret på Oppdal legesenter onsdag den 10. mars. En lege og 1 ansatt på legekontoret er satt i karantene og bedt om å teste seg.

Koronagruppen har i hele dag jobbet med smittesporing og kartlegging av nærkontakter til vedkommende som i går kveld ble bekreftet smittet og vedkommende sin ektefelle. For den som har testet positivt er det kartlagt 20 nærkontakter som er satt i karantene og bedt om å teste seg. Ektefelle har ikke testet positivt, men er syk og blir derfor betraktet som smittet inntil det foreligger negativt testresultat. Denne personen er ansatt på Oppdal ungdomsskole og en rekke elever og ansatte er satt i karantene og bedt om å teste seg.

En gruppe på Aune barneskole er også satt i karantene og bedt om å teste seg etter å ha hatt undervisning av den smittede. I tillegg er de ansatte på Midtbygda barnehage som har vært i nærkontakt med de smittede i forbindelse med henting og levering av barn, satt i karantene og bedt om å teste seg. Dette utgjør til sammen 122 personer. Husstandsmedlemmer til de som er satt i karantene er satt i ventekarantene, men koronagruppen vil presisere at de i ventekarantene ikke skal teste seg med mindre de begynner å kjenne seg syke.

Vedkommende som er ansatt på Ungdomskolen har testet seg i dag, og testresultat forventes å foreligge i løpet av natten. Testresultat vil da avklare om de som er satt i karantene som nærkontakt til denne personen fortsatt må sitte i karantene eller om de kan gå ut av karantene.

Teststasjonen har vært åpen i kveld, og det er gjennomført tester på 50 personer. Kommende uke vil teststasjonen være åpen for testing alle dager fra klokka 09.00 til 21.00 og koronatelefonen er åpen fra 08.30 – 15.00 og fra 16.30 – 19.30., og flere vil bli hurtigtestet i tillegg til vanlig test for å kunne komme tidlig i gang med smittesporing. Testpersonale fra Rennebu kommune bistår med testing.

Alle som skal teste seg må bestille test, enten via kommunens hjemmeside eller ved å ringe koronatelefon på 90084727/90082519. Det bes også om at de som ikke er avhengig av bil for å komme seg til teststasjonen ikke kjører bil, evt at man parkerer i sentrum. Mange biler skaper utfordringer med å gjennomføre testene til de tidspunkt som er oppsatt. Koronagruppen ber folk være påpasselige med å holde minimum 1 meter avstand til hverandre i testkø, være tålmodige og ha forståelse for utfordringer med å besvare henvendelser og gjennomføre mange tester i løpet av en dag.

I Oppdal kommune har vi nå de siste dagene registrert 8 positive med covid 19. I tillegg er over 300 stykker satt i karantene og enda flere satt i ventekarantene. Smittekilden er uklar på to av de smittede, og vi har grunn til å tro at det er et mutant virus.

Koronagruppen oppfordrer nå befolkningen i Oppdal til å holde avstand til hverandre, redusere antall kontakter, forholde seg mest mulig i ro, være nøye med håndhygiene og bruk munnbind. Alle som kjenner på symptomer oppfordres til å teste seg, da dette øker sjansen for å slå ned dette utbruddet. Det er viktig å understreke at skal vi klare å slå ned viruset er vi avhengig av et fortsatt godt samarbeid med befolkningen i Oppdal.

Publisert: 15.03.2021
Sist endret: 15.03.2021 08.45