Ny positiv Covid-19-test i helga

Det er registrert et nytt positivt tilfelle av covid-19 i Oppdal, testet fredag 16. oktober, med svar søndag 18.oktober. Helsetilstanden til vedkommende er etter forholdende god.

Dette har tilknytning til personen som testet positivt 14. oktober. I forbindelse med dagens tilfelle er 3 nye  personer satt i karantene.

Det er nå totalt 11 personer som har testet positivt for covid-19 i Oppdal siden mars, av disse  er 2 syke nå.

Det er nå i overkant av 20 personer som er satt i karantene i forbindelse med de siste 2 tilfellene. Positive tilfeller, de i karantene og de som trenger det har fått informasjon, og følges videre av fastlege og fra kommunal koronagruppe. Det er ikke grunnlag for å endre drift av skole/barnehager, eller andre institusjoner i Oppdal.

Smittekilden for det første tilfellet er ikke kjent.  Smittesporingsteamet  jobber med dette, men det er mulig at det ikke lar seg spore. Det er grunn til å tro at personen er smittet i Oppdal.

Kommuneoverlegen oppfordrer sterkt alle med symptom om å teste seg og presiserer viktigheten av at alle følger smittevernrådene  om avstand og håndhygiene.

Har du symptomer på luftveisinfeksjon; hold deg hjemme og bestill koronatest. Etter test må en holde seg hjemme til testresultat foreligger og en har god allmenntilstand.  Har du spørsmål; se kommunens hjemmeside, FHI.no, eller ring koronatelefonen  på 900 82 519.

Føler du deg syk slik at du må ha legetilsyn, kontakt fastlegen din/legevakt.

Oppdal kommune har mulighet for å bestille test elektronisk via oppdal kommunes hjemmeside, eller via koronatelefonen på 90082519.

Næringslivet/andre som har spørsmål angående arrangement/annet kan ta kontakt via korona@oppdal.kommune.no

Følg med på Folkehelseinstituttets sider, FHI.no, regjeringen.no, helsedirektoratet.no og helsenorge.no.

Publisert: 19.10.2020
Sist endret: 19.10.2020 08.03