Forhåndsregler koronavirus

Kommuneoverlege Kirsten Vikan Opdahl anbefaler innbyggerne om å ta visse forhåndsregler i forbindelse med koronaviruset. Ved mistanke om smitte, og påvirkning av allmenntilstand/sykelighet i så alvorlig grad at lege må vurdere pasienten skal man kontakte legevakt per telefon, ikke møte på legekontor eller legevakt direkte - det må være telefonisk kontakt forut for personlig oppmøte.

Smittemåte: Sannsynligvis dråpe og -kontaktsmitte

Inkubasjonstid: fra 2-14 dager.

Indikasjon for mistanke
1) Person som har vært i Wuhanprovinsen i Kina med forkjølelsestegn og feber (sår hals, hoste, hodepine, nesetetthet, osv) eller andre områder med kjent smitte

2) Person med forkjølelsestegn og feber som har vært i kontakt med person som har vært i Wuhanprovinsen eller andre områder med smitte

3) Person med forkjølelsestegn og feber som har vært i kontakt med person med kjent koronavirus-19 infeksjon.

For å forhindre smitte;

Personer som er syke bør unngå å hoste eller nyse direkte på andre, og om mulig holde minst 1 meters avstand til personer med luftveissymptomer.

Bør tilstrebe hoste/nyse i lommetørkle som kastes eller i armkroken, deretter håndvask.

God håndhygiene er viktig, håndvask er det beste. Egen håndduk bør brukes for hver person i hjemmet.

Det anbefales ikke bruk av munnbind utenom helsevesen.

Legehjelp

Legehjelp bør søkes om man har vært på reise i berørte områder, og utvikler forkjølelsessymptomer innen 14 dager, (eller kommer inn under noen av punktene 1,2,3)

Aktuelle pasient må alltid ta telefonkontakt med helsepersonell (fastlegekontor eller legevakt) før man går videre til undersøkelse.

Det er svært viktig at man ikke bare møter opp på legevakt/hos fastlege men at man tar TELEFONISK KONTAKT FØRST.

Enten med fastlegekontor eller legevaktsentralen i Orkdal,  telefon 116 117.

Det vil så bli drøftet om man skal testes i hjemmet eller komme til legekontoret.

Under transport bør man ha på munnbind om man har det, eller at man får det på med en gang man ankommer legekontoret.

Publisert: 27.02.2020
Sist endret: 27.02.2020 08.21