Hva er brukerstyrt personlig assistanse?
Brukerstyrt personlig assistent (BPA) er en måte å assistere deg med funksjonshemning som trenger hjelp i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Du (eller noen som står deg nær) er arbeidsleder og du styrer ordningen selv. Slik får du mulighet til å ha et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for din funksjonshemning.
Les mer om - Opplæringshåndbok BPA - Helsedirektoratet
Les mer om - Rettighetsfesting av BPA - Helse- og omsorgsdepartementet
Hvem kan få BPA?
- Du som bor hjemme eller oppholder deg i Oppdal kommune
- Du er helt avhengig av hjelp for å greie dagliglivets gjøremål
- Du har et hjelpebehov som er omfattende og av varig karakter
- Du eller dine pårørende har evne og vilje til å ta ansvar for opplæring av dine personlige assistenter
- Du eller dine pårørende har evne og vilje til å planlegge din hverdag og fungere som arbeidsleder
- Du må ha egeninnsikt og ressurser til et aktivt liv utenfor hjemmet
- BPA kan også gis som avlastningstilbud til familier med barn med funksjonsnedsettelser
Hva kan du få hjelp til
Praktisk hjelp og bistand til for eksempel påkledning, hygiene og mat. Tjenester som krever medisinsk kompetanse skal normalt ikke inngå i oppgavene. Det er mulig å kombinere ulike tjenester når det gir den mest hensiktsmessige hjelpen. BPA kan kombineres med for eksempel nattjeneste eller bistand fra sykepleier.
Hvis du får organisert hjelpen din som BPA, vil du (eller noen som står deg nær) få rollen som arbeidsleder. Det betyr at innenfor den tiden som du har fått tildelt til praktisk og personlig bistand, kan du i prinsippet styre:
- hvem du vil ha som assistent
- hva assistenten skal gjøre
- hvor og til hvilke tider du skal motta assistanse
Du har rett til å organisere tjenester som BPA hvis du
- er under 67 år, og
- har behov for tjenester ut over 2 år, og
- har behov for tjenester i minst 32 timer pr. uke
Du kan også ha denne rettigheten hvis du har behov for hjelp i minst 25 timer i uka, men ikke hvis kommunen kan dokumentere at det blir vesentlig dyrere å organisere tjenestene som BPA. Det er kommunen som vurderer hvor mange timer du har behov for.
Retten omfatter også avlastningstiltak for foreldre med hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne (helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 nr. 2).
Du har ikke rett til BPA når hjelpen du får krever at det er flere enn én tjenesteyter til stede, eller hvis du har behov for tjenester om natten. Unntaket er hvis du har behov for dette hele tiden.
Hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet bistand, kan organiseres som BPA. Det samme kan nødvendig praktisk hjelp til rengjøring, praktiske gjøremål i hjemmet og andre husholdsoppgaver.
BPA skal kunne brukes både i og utenfor hjemmet, så tiltak utenfor hjemmet, som for eksempel støttekontakt kan også organiseres som BPA.
Helsetjenester er ikke omfattet av rettigheten til BPA. Men kommunen kan legge enkle helsetjenester inn i BPA-ordningen hvis det er hensiktsmessig, forsvarlig og du selv ønsker det.
Hvis du har behov for hjelp til nødvendig trening eller tilsyn på grunn av din funksjonshemming, må lege eller fysioterapeut dokumentere at du har behov for dette.
Hvis du ikke fyller rettigheten til å få BPA kan du likevel få det, hvis kommunen vurderer at det er mest hensiktsmessig. Vi vil da legge vekt på om BPA vil gi deg mulighet til studier, arbeidsdeltakelse og lignende, og om det kan bidra vesentlig til livskvaliteten din.
Hvis du har behov for tjenester som krever flere enn én hjelper til stede eller tjenester på natten, har du ikke rett på BPA. Men hvis du har et behov for dette kontinuerlig, det vil si hele tiden, så kan du likevel ha rett til å få organisert disse tjenestene som BPA.
Hvis du kun har et punktvis behov for to tjenesteytere eller tjenester på natten, vil de timene du har dette behovet holdes utenfor når kommunen beregner om du har rett på BPA eller ikke.
Kommunen kan likevel velge å inkludere disse timene i en BPA-ordning hvis det er hensiktsmessig, eller vi kan velge tilby deg andre helse- og omsorgstjenester.
Å være arbeidsleder innebærer at du har ansvaret for den daglige driften av ordningen. Dette kan for noen oppleves som litt krevende, men du vil få god veiledning og opplæring av den du velger som arbeidsgiver/leverandør.
Noen av oppgavene du som arbeidsleder må ta ansvar for er å:
- definere dine egne behov
- rekruttere, ansette og lære opp assistenter
- utøve daglig ledelse overfor assistentene
- sørge for at gjeldende lover og regler følges overfor assistenter
- ha prøvetidssamtaler, medarbeidersamtaler og personalmøter med assistentene
- kontrollere timelister, disponere og beregne lønnsmidler/timebruk og driftsmidler
- lage stillingsbeskrivelser og arbeids- og ferieplaner
- håndtere egenmeldinger, sykemeldinger og permisjoner
- håndtere eventuelle konflikter i arbeidsmiljøet
- skaffe vikarer
- delta på kurs i arbeidsledelse
Du må også passe på at arbeidsmiljøet er godt og i tråd med reglene om helse, miljø og sikkerhet. Dette kan bety at assistentene skal ha opplæring om og bruk av riktig løfteteknikk, at de ikke blir utsatt for urimelig fysisk tungt og farefullt arbeid, at du må bruke forflytningshjelpemidler og at du skal sørge for et godt psykososialt arbeidsmiljø.
Hvis du ikke kan være arbeidsleder eller trenger hjelp til dette, kan en annen person få denne rollen. Det bør være noen som står deg nær og som kjenner deg og dine behov. Dette for å sikre at du får være med å bestemme hvordan tjenesten skal være (brukerstyring), samtidig som at ordningen blir driftet godt. For barn under 18 år vil en av foreldrene typisk være arbeidsleder.
Hvis du trenger hjelp til den praktiske delen av arbeidsledelsen, er det noen leverandører som også tilbyr denne hjelpen. For at kommunen skal godta en slik løsning, må vi være sikre på at brukerstyringen din blir godt nok ivaretatt.
Alle som skal være arbeidsleder i en BPA-ordning skal ha opplæring og kurs i arbeidsledelse først. Det er arbeidsgiveren i ordningen som har ansvaret for å gi deg nødvendig opplæring og veiledning både før ordningen starter og underveis.
En BPA-ordning må også ha en arbeidsgiver. Vi bruker ofte begrepet leverandør og arbeidsgiver om hverandre, men de betyr i denne sammenhengen det samme.
Arbeidsgiveren skal ha det overordnede arbeidsgiveransvaret for assistentene. Det betyr blant annet at det er de som ansetter og eventuelt sier opp eller avskjediger assistenter, har ansvar for at arbeidsmiljøloven følges og betaler ut lønn til assistentene.
De har også ansvar for at du får den opplæringen og veiledningen du trenger for å være arbeidsleder. Arbeidsgiver har også ansvar for å tilby kurs og opplæring til assistentene dine.
Når helse- og velferdskontoret har mottatt søknaden din, vil vi fordele den til en saksbehandler og prioritere når den skal behandles. Du vil bli kontaktet av saksbehandler for å avtale et tidspunkt for et besøk hjemme hos deg.
På hjemmebesøket vil saksbehandler stille deg en del spørsmål for å finne ut av hva du har behov for av hjelp, og hvor mange timer du har behov for. Du vil også få informasjon om helse- og omsorgstjenester som kommunen tilbyr.
Når du har fått et vedtak om BPA, så må du velge hvilken leverandør du ønsker å bruke, altså som skal være arbeidsgiver i BPA-ordningen din. Når du har bestemt deg for hvilken leverandør du ønsker, gi beskjed til kontaktperson for BPA i kommunen.
Vi sender en bekreftelse til leverandøren du har valgt om at du har fått vedtak om BPA. Du vil da få en avtale som du, leverandøren og kommunen skal signere. Du vil få mer informasjon om hvordan vi skal inngå avtalen.
Når avtalen er signert av alle partene må du, sammen med leverandøren din, finne assistenter til deg.
Oppdal kommunen har avtale med 10 ulike private leverandører. Det er i utgangspunktet kommunen som bestemmer om du kan velge mellom de private leverandørene, eller om du må ha kommunen som arbeidsgiver.
Hvis du skal ha en privat leverandør, må du selv finne ut hvilken av leverandørene som passer best for deg. Kommunen kan dessverre ikke hjelpe deg med å velge. Du finner mer informasjon om leverandørene nederst på denne siden.
Det er også mulig at du er arbeidsgiver for ordningen selv. Da må du etablere et eget foretak og inngå avtale med kommunen. Dette innebærer en stor forpliktelse og vi vil derfor vurdere om du er skikket, kompetent og tilstrekkelig motivert til å ta på deg dette ansvaret.
Det er opp til deg og leverandøren du velger å få satt i gang BPA-ordningen din.
Leverandøren du velger, skal sørge for at du får tilstrekkelig opplæring til å være arbeidsleder. Deretter må du skaffe assistenter som kan jobbe i ordningen din.
Når den første assistenten du har ansatt begynner å jobbe for deg, og skriver timer, starter BPA-ordningen. Det vil si at du ikke kan spare opp timer før den første assistenten har begynt å jobbe. Du kan for eksempel ikke spare opp timer fra du har fått vedtaket, for å bruke de når du senere har ansatt assistenter.
Hvis du ikke er fornøyd med arbeidsgiveren i ordningen din, kan du når som helst bytte. Det er tre måneders oppsigelsesfrist. Hvis du ønsker å bytte, må du gi beskjed til kontaktperson i kommunen om hvilken leverandør du ønsker.
Vi vil da sende ut en bekreftelse på at du har vedtak om BPA til den nye leverandøren. Vi vil også sende deg en ny avtale som du, leverandøren og kommunen skal signere.
Du må si opp den gamle avtalen med den leverandøren du har. Leverandørene og du må selv sørge for en smidig overgang mellom leverandørene.
Du kan i utgangspunktet bestemme hvem du ønsker å ansette som assistent, men hvis du og arbeidsgiver er uenig, har arbeidsgiver det siste ordet. Du skal som hovedregel ikke ansette familiemedlemmer eller andre som står deg nær.
For å sikre forsvarlig organisering av tjenestetilbudet må arbeidsgiver sikre at det er nødvendig profesjonell distanse mellom bruker og assistent. Ansettelser av nærstående kan føre til uklarheter i roller og kan redusere brukerstyring.
Innenfor rammen av det vedtaket du har fått, kan du fritt disponere timene dine som du ønsker, så lenge arbeidet faller inn under begrepene personlig assistanse (og avlastning for de under 18 år).
Du kan også bestemme når assistentene skal jobbe. Men du må holde deg innenfor reglene som gjelder i arbeidslivet, som blant annet arbeidstidsbestemmelsene som står i arbeidsmiljøloven.
Du må lage en arbeidsplan, sånn at assistentene dine har en forutsigbar arbeidstid. Du kan ikke sette assistentene dine til å gjøre oppgaver som kan være skadelig for assistentene, eller som er i strid med arbeidsmiljøloven.
Dersom du har timer til overs ved årets slutt, ber Oppdal kommune om at du tar kontakt med din BPA-leverandør. Det er de som er ansvarlig for å levere BPA-tjenestene til deg. Leverandørene leverer regnskap til kommunen for hvert enkelt år. Eventuelt ubrukte timer kan ikke overføres til neste år. Kommunen vedtar bare om du skal motta tjenesten og hvor mange timer du har krav på.
Du har kun rett til å få dekket utgiftene som knytter seg til de oppgavene du har fått innvilget timer til. Det vil for eksempel si at du ikke får dekket utgifter til feriereiser. Du får heller ikke dekket lønn eller godtgjørelse til arbeidslederrollen. Det er arbeidsgiveren i ordningen din som skal dekke utgiftene.
Det koster det samme å ha BPA som om du hadde hatt vedtak om praktisk hjelp i hjemmet. Kommunen kan kreve at du betaler egenandel for praktisk hjelp, som ikke er til personlig stell og egenomsorg.
Det vil si at du må betale for hjelp til husarbeid og renhold, som for eksempel skifte sengetøy, vaske klær, rydde, ta inn og ut av oppvaskmaskinen og vaske gulv, og lignende oppgaver.
Hvor mye egenandel du må betale, kommer an på hvor mange timer du har fått innvilget til disse oppgavene. Det vil stå i BPA-vedtaket ditt. Du vil få et eget vedtak som viser hvor mye du må betale.
Se priser og gebyrer
Du har ansvar for å skaffe deg nok vikarer selv. Noen arbeidsgivere kan hjelpe deg med dette. Hvis du ikke klarer å skaffe deg vikarer, og kommunen må gi deg tjenester som dine assistenter skal gi deg, vil vi kreve å få tilbakebetalt de timene fra din arbeidsgiver. Det betyr at du ikke lenger har de timene tilgjengelig i assistanseordningen din.
Du vil ikke få innvilget ekstra timer til å dra på ferie eller reiser. Men du har mulighet til å disponere timene dine sånn at du kan reise bort. I utgangspunktet har du kun krav på å få hjelp fra kommunen, så lenge du oppholder deg i Oppdal. Men du kan likevel reise innenfor Norge uten å varsle kommunen om dette.
Hvis du jevnlig oppholder deg i en annen kommune, vil vi ha beskjed om dette, sånn at vi kan inngå en avtale med den kommunen om hvem som skal betale for BPA-ordningen din.
Hvis du ønsker å reise til utlandet kan du gjøre det i inntil fire uker, uten å søke om det til kommunen. Ønsker du å oppholde deg i utlandet lengre enn dette, må du søke til helse- og velferdskontoret først. Du må alltid avklare med arbeidsgiveren for ordningen din, om det er greit at du tar med assistentene på reise. Assistentene velger selv om de vil være med på reise.
Kommunen kan ikke stilles til ansvar for eventuelle skader som du eller assistentene dine måtte bli utsatt for på reisen. Vi anbefaler på det sterkeste at du tegner egen reiseforsikring, og har med Europeisk helsetrygdkort hvis du skal reise innenfor EØS.
Du vil normalt ikke få tildelt BPA-timer for den tiden du er på jobb, skole eller barnehage. Du kan likevel ha rett til andre assistansetiltak, som for eksempel funksjonsassistent gjennom NAV, eller mentorordning ved studiested.
Hvis du har ulike assistanseordninger vil kommunen forsøke å samkjøre disse, sånn at tjenestene dine blir mest mulig helhetlig.
Du må varsle kommunen og leverandøren din senest tre uker før et planlagt heldøgns opphold i institusjon (innleggelse). Hvis du blir akuttinnlagt, må du varsle så raskt som mulig.
I utgangspunktet skal du få all hjelpen du trenger av personalet i institusjonen. Men det kan være mulig at du får beholde noe av assistansetimene som er satt av til formål og aktiviteter som institusjonen ikke dekker. Det er derfor viktig at du, kommunen og leverandøren har en dialog for å avklare om det er grunnlag for å justere vedtaket ditt når du er innlagt.
En slik justering av vedtaket kan bare skje i samme omfang som arbeidsgiveren kan endre arbeidsforholdet til assistentene dine, i tråd med reglene i arbeidslivet.
Selv om du har vedtak om bruk av tvang og makt etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9, kan du ha rett til BPA for å forebygge og begrense bruk av tvang og makt, eller som et alternativ til tvang og makt.
Du har rett til å klage på vedtaket. Du kan klage innen en frist på 3 uker fra du mottok vedtaket jfr Forvaltningsloven § 28 og § 29. I klagen din må du nevne hvilket vedtak du klager på, og hva du ønsker å få endret i vedtaket. Du bør også komme med opplysninger som kan ha betydning for behandling av klagen.
Du må sende klagen til helse- og velferdskontoret, som skal vurdere klagen først. Hvis vi ikke tar klagen din til følge, sender vi den til Statsforvalteren i Trøndelag som behandler den.
Du må varsle både Helse- og velferdskontoret og leverandøren din om at du ønsker å avslutte BPA-ordningen din. Hvis du fortsatt skal bo i Oppdal må helse- og velferdskontoret, sammen med deg, vurdere hvilke tjenester du skal ha i stedet for.
Hvis du skal flytte ut av kommunen, må du søke om tjenester i den kommunen du skal flytte til. Helse- og velferdskontoret kan hjelpe deg med dette, hvis du ønsker det. Husk å si i fra i god tid og senest innen tre måneder før du skal flytte.
Hvis du fortsatt lurer på noe om BPA ta kontakt med helse- og velferdskontoret eller kontaktperson for BPA i kommunen.
Hvis du trenger veiledning eller har spørsmål om din eksisterende BPA-ordning, kan du også kontakte leverandøren din.
Slik søker du
Søknad rettes digitalt til helse- og velferdskontoret i Oppdal kommune. Det er ingen søknadsfrist, søknader behandles fortløpende. Digitale søknader går raskere.
Logg deg inn og søk om BPA på HelsaMi
Du kan gi pårørende tilgang til HelsaMi slik at du kan få bistand til å søke.
Les mer om - Hvordan gi tilgang til pårørende - Helseplattformen
- Logg inn i HelsaMi
- Gå til menypunktet “Kommunale helse- og omsorgstjenester”
- Trykk på: “Send henvendelse”
- Svar på om du har barn under 18 år
- Velg: “Søknad om kommunale helse – og omsorgstjenester”
- Svar på spørsmålene og send henvendelsen
Kan du ikke levere skjema digitalt? Du kan laste ned og fylle ut papirskjema og levere til helse og velferdskontoret dersom du ikke har mulighet til å fylle ut digitalt.
Last ned - Søknadsskjema for BPA - Oppdal kommune (PDF, 397 kB)
Lover og regler:
Les mer om - Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. - Lovdata
Les mer om - Lov om pasient- og brukerrettigheter - Lovdata
Les mer om - Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester - Lovdata
Les mer om - Frister, klageadgang og søknadsprosessen - Oppdal kommune