Oppdal kommune søker omsorgsboliger i sentrum

Det ble vedtatt i kommunestyret 12.12.2024 at Oppdal kommune skal anskaffe omsorgsboliger. På bakgrunn av dette, ønsker Oppdal kommune å komme i kontakt med utbyggere eller eiendomsaktører som har, eller planlegger, omsorgsboliger i Oppdal sentrum. Kommunen er interessert i å kjøpe eller leie inntil 25 samlokaliserte boliger som oppfyller Husbankens krav til omsorgsboliger.

Ønskede kriterier:

  • Beliggenhet: Oppdal sentrum
  • Antall: Inntil 25 boliger
  • Kvalitet: Skal være samlokaliserte og tilfredsstille Husbankens krav. Nærhet til dagligdagse funksjoner er en fordel.

Krav:

  • Prosjektet må ha bindende forhåndsuttalelse fra Skatteetaten om MVA-kompensasjon
  • Boligene skal kunne bli etablert i et eget borettslag
  • Bokostnader forbundet med en leilighet skal maksimum være kr 13.000 per 
    måned
  • Innflytting må kunne skje senest innen utgangen av 2027

Last ned - Bestemmelser for samarbeid med privat aktør (PDF, 130 kB)

Det er utarbeidet en beskrivelse for rom og funksjonaliteter for boligene.

Last ned - Rom og funksjonsbeskrivelse for omsorgsboliger (PDF, 190 kB)

Fremgangsmåte for anskaffelsen:

Interessenter som ønsker å komme med tilbud til Oppdal kommune for denne anskaffelsen, må sende en formell e-post til postmottak@oppdal.kommune.no med kontaktinfomasjon og en presentasjon av prosjektet som de ønsker å tilby kommunen. Oppdal kommune vil invitere til et møte etter at fristen er gått ut (20.07.25) der aktuelle interessenter kan presentere prosjektet  sitt og ha en forventningsavklaring i forhold til anskaffelsen. Minner om at denne anskaffelsen ikke vil være en ordinær offentlig anskaffelse, men vil gjennomføres i tråd med unntaksregelen i anskaffelsesforskriften §2-4.

Kommunedirektøren vil skrive en politisk sak etter at aktørene har kommet med sitt tilbud, der tilbudene vil bli satt opp mot hverandre, for behandling i Oppdal kommunestyre.

Spørsmål? 

Kontakt oss gjerne.