L. Reglement for kontrollutvalget
1. Valg og sammensetting
Kommunestyret skal velge fem medlemmer og fem varamedlemmer til Kontrollutvalget i Oppdal for hele valgperioden. Kommunestyret velger også leder og nestleder.
Lederen kan ikke være medlem eller tilhøre samme gruppe som ordføreren.
Minst ett av utvalgets medlemmer velges blant kommunestyrets medlemmer.
Medlemmer eller varamedlemmer i formannskapet kan ikke velges.
Kravet til uavhengighet og nøytralitet i kontrollutvalget gjør at medlemmene og
varamedlemmene ikke kan ha verv eller stillinger som kan komme i konflikt med arbeidet i
kontrollutvalget. For forhold knyttet til vurderinger av sammensetning så vises det til
kontrollutvalgshåndboka.
2. Ansvarsområde og gjøremål
Fører det løpende tilsyn og kontroll med den kommunale forvaltningen på vegne av kommunestyret, herunder påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.
Konsek Trøndelag IKS stiller med sekretariat for kontrollutvalget i Oppdal kommune.
3. Saksbehandling og reglement
Møteinnkalling, møteprotokoll, møteplan, årsmelding, reglement osv. er tilgjengelig på Konsek Trøndelag sin nettside: www.konsek.no
Kontrollutvalget er underlagt Oppdal kommune sin forskrift for godtgjøring for folkevalgte.
Fellesreglement
Les om fellesreglement for saksbehandling i folkevalgte organer