Hvis du mener at taksten er feil, kan man klage på den. Fristen for å klage er 6 uker, og utløper 12. april. Man kan få hjelp med klagen ved servicekontoret eller eiendomsskattekontoret, begge kontorer er på rådhuset.
Dersom klagen gjelder skjønnsutøvelsen, bør du først sjekke om den er utført i tråd med takstnemndas retningslinjer. Jo bedre klagen er begrunnet, desto lettere er det å ta stilling til den.
Selv om du klager på taksten, må eiendomsskatten betales på forfallsdato. Dersom klagen ender med at taksten og skatten blir endret, får du tilbakebetalt med tillegg av lovbestemt rente.
Du kan klage på taksten hvert år i tiårsperioden, men det er ikke mulig å klage på samme grunnlag som tidligere år. Skriftlig og begrunnet klage må sendes innen 12.april.
Fyll ut skjema - Klage på eiendomsskatt - oppdal.kommune.no
Hva skjer videre?
Du vil få en bekreftelse på at klagen er mottatt, samt informasjon om når du kan forvente svar. Deretter starter behandlingen av klagene.
Hvis klagen gjelder en faktafeil, eksempelvis at arealgrunnlaget for taksten er feil, behandles den av eiendomsskattekontoret.
Klager på takst som ikke gjelder korrigering av faktafeil behandles først i skattetakstnemnda (sakkyndig nemnd) og hvis avslag der, går klagen videre til behandling i klagenemnda (sakkyndig ankenemnd).
Øvrige klager legges først fram for takstnemnda, som kan omgjøre vedtaket sitt. Hvis nemnda opprettholder taksten, sendes klagen videre til overtakstnemnda.