Søk om ledsagerbevisEt ledsagerbevis gjør det mulig for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne å ta med seg ledsager uten ekstra kostnad på arrangement og transportmidler der ordningen aksepteres. Hvem kan få ledsagerbevis?Ledsagerbevis er beregnet på personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne med behov for bistand for å kunne delta på arrangementer. Ledsagerbevis vil blant annet være aktuelt for personer med:HørselshemmingSynshemmingUtviklingshemmingAllergierAndre typer funksjonsnedsettelser som psykiske lidelser og hjerte-lunge-sykdommer og annetBevegelsesutfordringer Hvordan søke om ledsagerbevis?Søknaden må inneholde dokumentasjon på et behov. Dette kan du få fra lege, eller andre kommunale enheter som gir deg helse- og omsorgstjenester.Portrettbilde av søker må vedlegges søknaden. Dette kan lastes opp som vedlegg ved innsendelse av digital søknad. Har du ikke mulighet til dette, så kan kommunen ta bilde av deg ved oppmøte i servicetorget. Det er viktig at bildet er av god kvalitet, slik at innehaver er lett gjenkjennbar.Fyll ut skjema - Digital søknad om ledsagerbevis Kan du ikke levere skjema digitalt? Du kan laste ned og fylle ut papirskjema og levere dette til Oppdal kommune dersom du ikke har mulighet til å levere digitalt:Last ned - Papirskjema - søknad om ledsagerbevis.Hvor kan ledsagerbevis brukes?Det er den enkelte arrangør eller tilbyder som avgjør om de aksepterer ledsagerbevis, og hvilken rabatt ledsagerbeviset i så fall gir. Du kan henvende deg direkte til arrangøren eller tilbyderen med spørsmål om de aksepterer ledsagerbevis.Hvem kan være ledsager?Du bestemmer selv hvem som til enhver tid tas med som ledsager.Ledsager kan for eksempel være en venn, familiemedlem eller støttekontakt. Hva skjer etter at du har søkt?Når du har søkt, har kommunen plikt til å gi deg en skriftlig avgjørelse enten du får innvilget ledsagerbevis eller ikke. Hvis du får avslag på søknaden din, skal dette også begrunnes.